Du skal ut i den store verden! Da bør du vite hvordan du skal håndtere jet lag

Nesten alle reisende merker jetlag til en viss grad man krysser tidssoner. Du bør forberede deg best mulig før turen, og deretter vite hva du skal gjøre når du kommer frem, så du kan få mest mulig ut av feriedagene.

Prøv å reise hjemmefra mest mulig uthvilt. Det er enkelt å holde på med pakking til siste minutt, og deretter løpe rundt å plukke opp ting i siste liten, holde på med klessvask i siste liten for å få med favoritt plagget osv. Pakk noen dager i forkant, og prøv å gjøre de siste par dagene før avreise mest mulig stress frie. Hvis du drar hjemmefra uthvilt, vil du være i bedre stand til å håndtere jetlag når du kommer frem.

Unngå dehydrering!

Alle eksperter og nettsteder sier det …. drikk mye vann og unngå koffein og alkohol. Flykabiner har tørr luft, og koffein og alkohol bare dehydrerer deg enda mer. Gjør det du kan for å opprettholde væskebalansen.

Drikker du mye vann, vil det gi deg en god unnskyldning for å stå opp og gå litt rundt … på vei til toalettet. Ta korte spaserturer annenhver time selv om du ikke gå! Gjør noen øvelser mens du sitter i setet. Nesten alle flyselskap har en side med øvelser i sitt flymagasin …. gi dem en sjanse.

Prøv å sove på flyet. Noen mennesker sier at de kan aldri sove på flyet …. som kan være sant, men det kan ikke skade å slå av lyset, glemme filmene, og bare prøve å hvile. En iPod med beroligende musikk kan være smart å ha med seg.

Følger du disse rådene vil du føle deg bedre når du går av flyet og bedre i stand til å håndtere jet lag.

Glem hva klokka er hjemme når du kommer frem!

Når du ankommer destinasjonsstedet, glem hva klokka er hjemme! Kroppen din kommer til å fortelle deg det uansett, så ikke forsterk det! Du vet … kroppen din sier det er på tide å sove, mens klokka sier det er tid for frokost. For å håndtere jetlag, bør du snarest mulig prøve å få kroppen din til å bli enig med klokka og den nye tidssonen. Glem hva klokka er hjemme til du kommer tilbake dit.

Hvis du ankommer tidlig om morgenen, prøv å planlegge friluftsaktiviteter meste av dagen. Turgåing, frisk luft og solskinn vil hjelpe kroppen din å nullstille seg. En kort høneblund kan være OK, men unngå å sove lenge. Sett klokka på ringing etter en halvtime og tving deg til å være våken. Det er greit å legge seg tidlig den første dagen, men prøv å holde ut til kl 21 så sant du klarer.

Hvis du ankommer på den andre siden av kloden om natten, så prøv å få litt søvn så snart du kommer til hotellet. Du vil sannsynligvis være sliten nok til at du faktisk vil sove gjennom det meste av natten.

I begge tilfeller er det mye sannsynlig at du kommer til å våkne tidlig. Ikke ligg å vri deg. Stå opp og gå en tur … se hva som skjer i gatene på det nye stedet. Prøv så å holde det gående hele dagen.

Bruk legemidler med forsiktighet

Det finnes noen legemidler, både helsekost og reseptbelagte som kan hjelpe med jetlag. For de fleste av oss er det bare et spørsmål om å bruke disse rådene og sunn fornuft. Skulle du oppleve det helt uutholdelig, så oppsøk lege neste gang du skal ut å reise langt. Ta ikke sorgene på forskudd!