Luynes, Bourgueil og Chateau d’Usse

Luynes

Det er dag 2 av vår ferie i Loire. Hvis du gikk glipp av starten, kan du lese om første dag vår ankomst til Tours i Loire her. Det første stedet vi avtalte å møtes i dag, var i Luynes. Det var en veldig stille, men en sjarmerende landsby. Ca 5000 mennesker bor her. Jeg antar de fleste av dem sov denne morgenen, siden det er søndag og fridag for de fleste.

En ting som jeg har lagt merke til flere steder i Frankrike er at slakteren og blomsterbutikken alltid er åpne etter kirketid på søndager. Veldig praktisk egentlig. Hvis man har tenkt å ha en familiemiddag, så får man ferske ingredienser, og de som skal på besøk slipper å kjøpe blomster på en bensinstasjon som vi gjerne gjør her hjemme.

Neste stopp vi hadde planlagt var i Langais, (som har et slott selvfølgelig). Det var et marked i byen denne dagen, og det var fullstendig umulig å finne en parkeringsplass for bilen, så vi kjørte videre til Bourgueil.

Lunsj i Bourgueil

Bourgueil er en enda mindre by enn Luynes, bare rundt 4000 innbyggere ifølge Wikipedia.

Vi hadde en nydelig, tre-retters lunsj på Hotel L’Ecu de France. Det var en delikat «hour d’oeuvres buffé» til en forrett. Jeg bestilte en fiskerett som en hovedrett, en slags hvit fisk med forskjellige slags grønnsaker til. Finn bestilte en kjøttrett, og fikk den servert med nøyaktig samme grønnsakene som ble servert til  min rett 🙂 Til dessert kunne vi velge mellom is eller dagens kake.

Lunsjen tok ca to timer, ikke noe fast food med andre ord, men vi hadde to hyggelige timer uansett.

image image

Chateau d’Usse

Chateau d'Usse

Tiden er kommet for vårt første slottsbesøk i Loire. Chateau d’Usse er ikke det største eller mest vakreste i Loire, men det har absolutt sjarm. Det ligger i kommunen Rigney-Usse. De sier at dette var en av mange slottene som inspirerte Walt Disney når torneroseslottet i Disneyland skulle bygges.

Det er også et vakkert kapell ved siden av slottet. Slottet ble bygget på 15′-16 hundre tallet. Og det er fortsatt bebodd den dag i dag av sine eiere.

Tilbake til Tours via Villandry

Etter en fin tur rundt i hagen og på slottet, var det på tide å begynne på veien tilbake til Tours. Vi kjørte/syklet langs  D7 veien gjennom Villandry, som også har et slott selvfølgelig. Du kan lese mer om Chateau Villandry i dette inlegget. Vi tok bare en kort pause for å kjøpe is og fylle opp Finn sine vannflasker.

Tilbake i Tours hadde vi middag på en italiensk restaurant, på hjørnet av Rue Bordeaux og Place Juan Jaures. Beklager at jeg ikke kan huske navnet på den. Jeg spiste Pizza og Finn tok en Carbonara. Ikke akkurat en gourmet restaurant, men ikke dårlig heller.